Zajęcia 27.01.2012 PDF Drukuj Email

Zajęcia poświęcone interpretacji wiersza wybranego przez jednego ze studentów. Poniżej zamieszczam tekst oraz luźne uwagi z naszej dyskusji. Było ciekawie, tak sądzę. A wiersz trudny.

 

Jest poetą

Czy

Może być poetą

 

Może być artystą

Może być marzycielem, może być człowiekiem o wielkiej wyobraźni

 

Poeta – pisze!

Poeta czuje inaczej niż inni ludzie.

Pewien typ uczuciowości, wrażliwości, pewien szczególny sposób patrzenia na świat i wyrażania go

 

To, co może być w wierszu. „Ja czuję się tak, jakby..."

 

***************************************************************

 

Co jest we mnie

 

We mnie - góry ciężkie wiatr podnosi,

ponad chmury - groźne młoty jak ciężary,

i rozrywa je mocarnym tchem i głosem,

a zamienia w niepodzielne burz obszary.

 

Potem morza, które szarpią stropy ciemne,

gwiazdy z bliska biją we mnie ogniem,

poryk gromów, co pod stopą rwą podziemne

bramy blasku - żadnym bramom niepodobne.

 

I ta ziemia cięższa od orkanów

we mnie ciasnym z hukiem się obraca,

i rozdarty nią jak głazem rana

czekam Boga, który nigdy nie powraca.

 

Albo ptak zimowy w śniegu na mnie woła,

długie pola pod nim, pola smutku,

gdzie się cisza zmienia w głuchy łuk kościoła

i tak w wieczność wchodzę po cichutku.

 

Albo jeszcze góry cięte strugą

jak wstrzymany pęd obłoków we mnie wstąpią

i jak w rzece zamyślenia długiej

smoki białe w mym odbiciu się wykąpią.

 

i powrócę między ludzi w gniew i miłość

w kruchym ciele, w nieostrożnym, w szklanej trumnie,

tak poczekać w tym, co jest, i w tym, co było,

całą wieczność tak przeczekać, nim zrozumiem.

1.I.I943 r.

***************************************************************

Konteksty:

Baczyński „Przypowieść"

Baczyński „Spojrzenie"

Szklana trumna jako rekwizyt baśni

„Żyjemy, przyjacielu w szklanej trumnie, w szklanej trumnie, która jest naszym poznaniem" – kontekst z jednego z opowiadań B.